Monday 14 November 2016

2. PELAN RUMAH

Perkara UTAMA yang perlu dibuat sebelum kerja-kerja pembinaan rumah idaman adalah membuat lakaran rumah. Pelan rumah "HOME SWEET HOME"  ini adalah 100% idea saya dan suami.Ini adalah salah satu sebab saya dan suami ingin menguruskan pembinaan sendiri yang mana kita bebas menggunakan idea kita,merekabentuk pelan rumah mengikut keinginan dan naluri fikiran kita sendiri berbeza dengan membeli rumah dari pemaju. Jadi KEPUASAN ada disitu.

Mengikut prosedur yang ditetapkan, langkah pertama adalah memohon kelulusan Kebenaran Merancang daripada Majlis Daerah Ketereh (MDK) kerana tanah saya di bawah kawalan majlis tersebut terlebih dahulu. Oleh yang demikian, sebelum memohon saya perlu menggunakan khidmat Pelukis Pelan bertauliah untuk menguruskan proses penyediaan pelan rumah sehingga memperolehi kelulusan daripada MDK. Saya menggunakan khidmat Pelukis Plan dari Pasir Puteh memandangkan saya berkerja di daerah tersebut dan ini akan memudahkan saya dan suami untuk berurusan.

Namun dalam urusan melukis PELAN saya dan suami GAGAL dalam menguruskan hal ini. GAGAL yang saya maksudkan adalah saya terpaksa membuat perubahan pelan yang telah siap dilukis dan telah LULUS. Saya terpaksa membayar dua kali untuk urusan pelan sahaja. Pada mulanya pelan asal adalah Pelan rumah banglo setingkat namun setelah saya berfikir panjang dengan keadaan tanah yang agak kecil saya telah mengubah PELAN BANGLO IDAMAN kepada banglo tradisional tinggi dengan kata lain RUMAH BERTIANG TINGGI. ( Disini ada ketegegangan komunikasi saya dan suami heheheh) Mujurlah suami memahami kehendak isteri......He He He. Alhamdulillah Pelan LULUS MDK pada 14.09.2015.
Hasil perbincangan dengan suami dan beberapa kali pindaan, akhirnya inilah bentuk pandangan banglo idaman kami iaitu Rumah Bertiang Tinggi.

                                      

No comments:

Post a Comment