Monday 9 January 2017

18.PROSES MENYIAPAKAN LANTAI RUANG HADAPAN

07/01/2017

Alhamdulillah progress rumah berjalan dengan lancar.Hari ini sebanyak 3 buyung setengah digunakan untuk kerja kerja pelantaian bahagian depan rumah dan untuk kerja kerja 2 tiang utama banglo idaman kami.Selepas kerja kerja ini selesai,kerja kerja untuk mengikat bata akan bermula.Orang cakap bila kerja-kerja mengikat bata bermula progress pembinaan akan semakin laju.Insyallah tempoh pembinaan adalah mengikut perancangan.
 
 
 
 
Gambar: Lori yang membawa simen bancuh atau nama lain simen buyung.
 
Memandangkan banglo idaman saya adalah jenis bertiang tinggi, maka khidmat kren adalah diperlukan untuk megangkat simen bancuh yang dibeli ke ruang yang ingin disiapkan.Kami menyewa kren tersebut seharian dengan kadar RM 450/Sehari.
 
Gambar: Kren Yang Digunakan
 
 
Gambar: Simen Siap Bancuh Dimasukan Ke Dalam Tiang Utama
 
 
 
Gambar: Kerja-Kerja Menyemin Pelantaian Menggunakan Simen Bancuh
 
Pada hari yang sama jugak, Alhamdulillah frame tingkap dan pintu yang telah ditempah telahpun siap. Kami menempah frame ini di Wakaf Che Yeh. Banyak tempat yang telah kami tanya, akhirnya saya memilih kilang En. Azham di Kg. Ijik Wakaf Che Yeh kerana harga nya yang rendah berbanding tempat lain dan mutu buatannya amat kami berpuas hati. Jenis kayu yang kami pilih adalah jenis Seraya Kitam.
 
Memandangkan harga frame kayu adalah tinggi berbanding penggunaan frame aluminium dan buget saya adalah terhad, saya dan suami mengambil keputusan untuk menggunakan frame kayu hanya dibahagian hadapan rumah sahaja dan bahagian pintu bilik sahaja.Selebihnya kami akan menggunakan frame aluminium.

 
 
SENARAI FRAME KAYU YANG DITEMPAH:
-------------------------------------------------------------
1 x Pintu Utama                            RM 566.00
4 x Tingkap Labuh                        RM 411.00
1 x Pintu Folding 3 Dapur            RM 465.00
2 x Tingkap L-Shape                    RM 264.00
4 x Pintu Bilik                              RM 133.00
 
 
 
  Gambar: Sebahagian Frame Tingkap Dan Pintu
 
 
Pada hari tersebut juga, batu bata yang hendak digunakan untuk mengikat dinding telah pun sampai di tapak pembinaan. Sebanyak 30 pallet bersamaan 15 000 bata yang akan digunakan untuk membina dinding nanti

 

 
 
 

 

No comments:

Post a Comment